Spatialités et temporalités palestiniennes #8: Curating ‘Jerusalem Actual and Possible’

10h30-12h30
Mardi 28 mai 2019
Salle André Raymond
IREMAM
Maison méditerranéenne des sciences de l’homme
5 rue du château de l’horloge
13094 Aix en Provence

Spatialités et temporalités palestiniennes

Organisation: Julien Loiseau, Cédric Parizot et Sbeih Sbeih
Ce séminaire interrogera les modalités de construction de la Palestine comme objet d’étude et leurs effets sur la structuration du champ de la recherche. Cette démarche est nécessaire dans un contexte où le conflit israélo-palestinien continue de structurer fortement les cadres à travers lesquels nous pensons, nous analysons et nous représentons la Palestine. En confrontant des travaux récents d’historiens, d’anthropologues, de politistes, de sociologues, de géographes ou de littéraires nous fixons deux objectifs principaux. D’une part, il s’agira de mettre en évidence les multiples constructions spatiales et temporelles auxquelles renvoie la Palestine et les dépayser. D’autre part, nous nous efforcerons de développer une réflexion critique sur nos propres approches, méthodes et objets de recherche.

Curating ‘Jerusalem Actual and Possible’

Kirsten Scheid, anthropology, Department of Sociology, Anthropology, and Media Studies, American University of Beirut
Curating ‘Jerusalem Actual and Possible’ : Political Lessons from a non-Euclidean City

Studying imagination shifts attention to the emergent and yet-possible. In 2018, I co-curated an exhibition that invited Jerusalem audiences to reimagine the city’s “possible” existence by building on ludic spatial-temporal moves that have distilled in contemporary Palestinian art. This paper explores the lessons artistic imaginings of a possible Jerusalem, one not confined to space-time coordinates we use to understand realpolitik, offer the exhibition’s participants and audiences. Following Gell’s call to study art “as a system of action,” I examine the actions that composed this exhibition. I focus on the process architect-artists and research assistants undertook to arrive at a sculptural installation that at once scrutinized, connected, and refashioned Jerusalem for makers and viewers. I argue that the exhibition provided a “critical space,” in reference to Mittermaier’s (2011) study of dreams and imagination, i.e. a semi-physical, sensorially alter-space where actors could analyze the bundling of their lives into incomplete concepts, such as “Palestinian” or “Israeli Arab,” or artificially exclusive ideologies, such as “binationalist coexistence” or “nationalist resistance.”

Photo credit Mikaela Burstow, ‘Analogy’ installation by Elias and Yousef Anastas at the Lutheran School, commissioned for the Jerusalem Show iX, 2018